رشد خشونت عليه زنان
ارسالي مريم رادمل ارسالي مريم رادمل


يک مدير سازمان ملل: در بسيارى از کشورها هنوز شاهد رشد خشونت عليه زنان هستيم، مساله خشونت عليه زنان از موضوع هاى مهم مورد بررسى در سازمان ملل است و به همين دليل در ماه آينده اين موضوع در شوراى امنيت سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت
با افزايش تعداد زنان مبتلا به ايدز نسبت به مردان و رشد قابل توجه آن در چند سال گذشته، به نظر ميرسد اين بيمارى بحران اساسى زنان دنيا است و به همين دليل سازمان ملل سعى دارد به اين موضوع بپردازد.
مدير بخش توسعه زنان اداره اموراقتصادى و اجتماعى سازمان ملل متحد، گفت: \"قاچاق زنان\"، مشکل بزرگ جامعه زنان دنيا است. \"کارولين هنن\" روز جمعه درحاشيه برگزارى چهارمين روز \"نشست عالى پاسفيک براى بررسى نتايج اجراى اسناد پکن و\" پکن _بين الدولى منطقه آسيا ۵\"، يکى از مشکلات اساسى زنان در بسيارى از کشورهاى دنيا را عدم دسترسى آنان به مراجع تصميم گيرى عنوان کرد.

وى، آمار جهانى حضور زنان در مجالس و مراکز تصميم گيرى را ۱۴ / ۸ درصد اعلام کرد و افزود : آمار موجود از حضور کم زنان در دانشگاهها و مسايل اقتصادى حکايت دارد. هنن، با اشاره به اينکه در بسيارى از کشورها هنوز شاهد رشد خشونت عليه زنان هستيم ، گفت : مساله خشونت عليه زنان از موضوع هاى مهم مورد بررسى در سازمان ملل است و به همين دليل در ماه آينده اين موضوع در شوراى امنيت سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت . وى، نزاع و درگيرى را از عوامل بروز خشونت عليه زنان در دنيا نام برد و افزود : بي خانمان شدن تعداد زيادى زن و دختربچه در سراسر دنيا از آثار بارز نزاع و درگيرى در کشورها است . هنن ، با اشاره به اينکه فقر ناشى از خشونت و حضور کمرنگ در مراجع تصميم گيرى از چالشهاى مهم زنان باقى خواهد ماند، چالش پيش روى و رو به رشد زنان را بيمارى مهلک \" ايدز \" ذکر کرد. وى، خاطر نشان کرد : با افزايش تعداد زنان مبتلا به ايدز نسبت به مردان و رشد قابل توجه آن در چند سال گذشته ، به نظر مىرسد اين بيمارى بحران اساسى زنان دنيا است و به همين دليل سازمان ملل سعى دارد به اين موضوع بپردازد. مدير بخش توسعه زنان اداره اموراقتصادى و اجتماعى سازمان ملل، گزارش ارايه شده از سوى کشورها را دستاوردهاى خوبى در زمينه هاى تحصيل ، بهداشت و اشتغال عنوان کرد و درعين حال گفت که اين به معناى يک تصوير مثبت نيست زيرا اين کشورها هنوز با چالشها و مشکلات زيادى مواجه هستند. وى مساله دسترسى زنان به فناورى اطلاعات و ارتباطات را يک فرصت خوب براى مطالعه و بررسى ذکرکرد و افزود : بسيارى از مردان به فناورى اطلاعات و ارتباطات دسترسى دارند،اما علاقه مند هستند که زنان در بسيارى از اين زمينه ها عقب بمانند. مدير بخش توسعه زنان اداره امور اقتصادى واجتماعى سازمان ملل در خصوص اينکه سازمان ملل چه فعاليتى براى بهبود وضعيت زنان در دنيا و اجراى بهتر سند پکن در کشورها خواهد کرد، گفت : سازمان ملل تلا ش دارد دولتها درکنار هم و بحث و تبادل تجربه ها، به راهکارهاى مناسبى براى اجراى سند پکن دست يابند. به گفته وى، سازمان ملل از طريق نهادهاى وابسته به خود مانند يونيسف از دولتها براى اجراى تعهداتشان در زمينه هاى مختلف حمايت و کمک ميکند.
وى برنامه عمل پکن تصويب شده در سال۱۹۹۵ را بسيار مهم توصيف کرد و افزود : حاصل تمامى نشستهاى منطقه اى در خصوص اجراى برنامه عمل پکن در اجلاس کميسيون مقام زن در نيويورک و درسال۲۰۰۵ بحث و بررسى خواهد شد. هنن ، درخصوص اينکه تاکنون چند درصد از برنامه عمل پکن در کشورها اجرا شده ،گفت : ذکر درصد در اين خصوص دشوار است ، زيرا هنوز به جمع بندى و تحليل نهايى گزارش عملکرد کشورها نرسيده ايم و اميدوارم در اجلاس نيويورک با ارايه گزارش نهايى، دولتها با کسب راهکارهايى، دريابند که چه بايد براى اجراى کامل برنامه عمل پکن در کشورشان انجام دهند.

وى در خصوص کمک سازمان ملل به بهبود وضعيت زنان در افغانستان و عراق نيز گفت : کميسيون اقتصادى و اجتماعى آسيا- اقيانوسيه سازمان ملل به طور مستقيم در خصوص مسايل زنان اين منطقه فعاليت دارد و سازمان ملل به دولتها کمک مىکند تا به خشونت عليه زنان پايان دهند.
هنن، خاطرنشان کرد که سازمان ملل درحال فعاليت با وزير امور زنان افغانستان براى توسعه برنامه هاى آموزشى زنان در اين کشور است . وى با اشاره به اينکه سازمان ملل هنوز برنامه اى براى عراق ندارد، ابراز اميدوارى کرد ظرفيتهايى در اين خصوص در آينده ايجاد شود. نشست مقامات عالى رتبه بين الدولى منطقه آسيا-پاسفيک با حضور نمايندگان دولتهاى۴۲ کشور منطقه به منظور بررسى چگونگى اجراى اسناد چهارمين کنفرانس جهانی زن (پکن + ۵ ) از روز سه شنبه و اجلاس ويژه مجمع عمومى درسال۲۰۰۰ آغاز و به مدت چهار روز در بنکاک ادامه دارد
November 7th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها